5.1.2. İnternet Adreslerinin Oluşumunu ve Yapısını Anlar.

DERS: BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM
BASAMAK: 5.BASAMAK
ÜNİTE: İNTERNET ADRESLERİ
ÖNERİLEN SÜRE: 40 Dakika
KAZANIM VE GENEL AMAÇLAR: İnternet adreslerinin oluşumunu ve yapısını anlar.
Bir Önceki Etkinlik: Bilgi paylaşımında kullanılan ağ çeşitlerini kavrar.

Bir Sonraki Etkinlik: İlgi alanına giren internet adreslerini belirli bir düzende sınıflar.
HEDEF DAVRANIŞLAR:
  •             İnternet protokolü (IP) numarası kavramı anlatılır.
  •         İnternet adresinin (URL) kaynak hakkında fikir verebileceği, alan adı, uzantısı vurgulanır.

    Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinde hep göz önünde tutulacak öğretim ilkeleri aşağıdadır:
     Bütünlük ilkesi: Ders içindeki konular birbirine bağlı olarak işlenmelidir.
   Bilinenden Bilinmeyene İlkesi: Öğrencilerin bilgisayar hakkında bildikleri ve bilmedikleri dikkate alınarak hedefe ulaşılmaya çalışılmalıdır.
     Somuttan Soyuta İlkesi: İnternet adresleri somutlaştırılarak anlatılmalıdır.
  Yakından Uzağa İlkesi: İnternet adresleri öğrenimi kazandırılırken yakın çevreden örneklerle ilerleyerek gerçekleştirmeliyiz.
   Açıklık İlkesi: İnternet adresleri öğretilirken olabildiğince açık bir dille ifade edilmeye çalışılmalıdır.
  Aktif Öğrenme İlkesi: İnternet adresleri öğretilirken öğrencinin öğrenme sürecinde aktif rol almasına dikkat edilmelidir.
  Yaşama Uygunluk İlkesi: Öğrenim sonunda öğrenci, öğrendiklerini gerçek hayatta da uygulayabilir olmalıdır.
  Programlı Öğretim İlkesi: Bilgisayar Sistemi ve Bilgilerimi Paylaşıyorum ünitelerinde kazanımlar gerçekleştirilmiş olmalıdır.

MATERYAL KULLANIMI
Bilgisayar: Öğrencilere ders sırasında örnekleri yaptırmak için kullanılacak.
İnternet Explorer: İnternet adreslerine girmek için kullanılacak.
Projeksiyon: Bilgiyi sunmak için kullanılacak.
Perde: Bilgiyi sunmak için kullanılacak.

     ÖĞRETİM MODELLERİ, YÖNTEMLERİ VE ETKİNLİKLERİ
Öğretim Modeli: Sunuş Yoluyla Öğretim ve  Buluş Yoluyla Öğretim Stratejileri
Öğretim Yöntemi: Öğrencinin öğretim seviyesine uygun olarak, öğrencinin tüm duyu organlarına ve öğrencinin öğretim süresinde aktif olmasını sağlayıcı yöntemler uygulanacaktır.

Sunuş Yoluyla Öğretim Modelinde Kullanılacak Yöntemler:
  • Anlatım Yöntemi
  • Gösterip Yaptırma
Buluş Yoluyla Öğretim Modelinde Kullanılacak Yöntemler:
  •   Soru-Cevap Yöntemi
Öğrenciler selamlanır, nasıl oldukları sorulur ve geçen haftaki derste neler yapıldığı hatırlatılır. Geçen haftaki konu ile ilgili soruları olup olmadığı sorulur. Soru varsa cevaplanır, yoksa hatırlatma amaçlı yüzeysel sorular sorulur.

Buluş yoluyla öğretim stratejisi-Öğrencileri motive etmek için öğrencilerden bir kâğıda ev adreslerini yazmalarını ve yazdıkları adresleri yanlarındaki arkadaşları ile değiştirmelerini isteriz. Adresleri inceletiriz. Öğrencilerimizin yazdıkları adreslerin bir kısmını sınıfta sesli olarak okumasını rica ederiz. Farklı şekilde ifade edilmiş adresleri tahtaya yazarız. Adres yazarken herkesin farklı şekilde adres yazdığını fark ettiririz. (“Kimi adreslerde apartman ismi varken, kimilerinde sadece apartman numarası vardır. ”gibi) Soru-Cevap Yöntemi ile: Adreslerin ne işe yaradığını sorarız. Gelen cevapları sınıfta birlikte yorumlarız.

Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- Anlatım Yöntemi ile: İlk olarak internet adresi yapısını inceleriz. Örneğin: www.siteninadi.com.tr adresi içindeki www, siteninadi, com, tr kavramlarını açıklarız. Bunlar açıklandıktan sonra örnek veririz, daha sonra sitenin türünü belli eden diğer belli başlı uzantılarını ve ülke kısaltmalarını açıklarız. Gösterip-Yaptırma Yöntemi ile: Son olarak ise internet adreslerinin gerçekten sayılardan oluştuğunu söyler ve iki farklı internet tarayıcısına www.tubitak.gov.tr ile 193.140.80.201 yazarak söylediğimizin uygulanmasını yapar ve IP Adresi kavramını tanımlarız.

UYGULAMA VE GERİ BİLDİRİM
Öğrencilere 3 tane internet adresi içeren bir belge veririz ve uzantılarının ne anlama geldiğini boşluklara yazmalarını istediğimiz etkinlikle yaptırırız.

       ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Dersin sonunda öğrencilere 2 soruluk bir quiz ile değerlendiririz.
ZAMAN ÇİZELGESİ


Zaman(DAKİKA)
SÜREÇ
0-20
Bilgi Paylaşımı
20-30
Uygulama
30-40
Ölçme ve Değerlendirme

KONU ANLATIMI

İnternet Nedir?

İnternet, birçok bilgisayar sisteminin birbirine bağlı olduğu, dünya çapında yaygın olan ve sürekli büyüyen bir iletişim ağıdır.
  • Türkçe harf kullanılmaz. “eğitim" yerine "egitim", "bilişim" yerine "bilisim" kullanılır.
  •   Sözcükler arasında boşluk bırakılmaz.
  • Büyük harf kullanılmaz.

Dersin başlangıcında; öğrencilere bir siteye ulaşmak için ne yaptıklarını sorarız. Kendi ev adresleri gibi İnternet sitelerinin de adresleri olduğunu fark ettiririz. İnternet’te de bir siteye ulaşmak için o sitenin adresinin olması ve adresin yazılması gerektiğini vurgularız.

Daha sonra aşağıda verilen adresi incelettiririz. Bu adresin hangi siteye ait olduğunu sorarız. İnternet adreslerini yazarken bazı kelimeler arasına nokta konulması gerektiğini belirtiriz.

Web Adresi Nasıl Yazılır?













Örnek :
              www.nasreddinhoca.org
İnternet adreslerinin ilk bölümü wwwdir.
    İkinci bölümünde ise bize gireceğimiz internet adresinin içeriği ile ilgili ipucu veren kısım yer alır. Bu internet adresinin temel bölgesidir.
     Bu adreste nasreddinhoca’dır.
     Son olarak sitenin bir gönüllü grubu tarafından yapıldığını gösterir org uzantısı var.

Sitenin Türünü Belli Eden Diğer Belli Başlı Uzantılar
  •      .gov: Devlet Daireleri için kullanılır.
  •      .com: Ticari siteler için kullanılır.
  •      .org: Ticari olmayan, vakıf siteleri için kullanılır.
  •      .k12: İlköğretim ve siteler için kullanılır.
  •      .mil: Askeri siteler için kullanılır.
  •    .net: İletişim ağları ile ilgili kuruluşlar için kullanılır.
  •    .edu: Eğitim kurumları (üniversiteler gibi)
Ülke Kısaltmalarına Örnekler:
  • .uk: İngiltere
  •  .ca: Kanada
  • .jp: Japonya
Öğrencilerden internet tarayıcı sayfalarını açmalarını isteriz. Projeksiyon yardımı ile kendi ekran görüntümüzü yansıtıp adres çubuğumuza 193.140.80.201 IP adresini yazarız. Daha sonra bu sayfanın ne anlama geldiğini sorarız. Gelen cevapları değerlendiririz. Bu adresi öğrencilerinde adres çubuğuna yazmalarını isteriz. Hangi sayfaya ulaştıklarını öğreniriz.

Daha sonra adres çubuğumuza www.tubitak .gov.tr adresini yazarız. Yeni bir internet tarayıcı sayfası açarak bu adresi yazmalarını isteriz ve hangi siteye ulaştıklarını sorarız. Gelen cevaplardan yola çıkarak bu iki adresinde aynı sitenin adresi olduğunu öğrencilere fark ettiririz.
İnternet adreslerinin gerçekte sayılardan oluştuğunu belirtiriz. Bu adrese IP adresi dendiğini açıklarız.

IP Adresi Nedir?

Belli bir ağa bağlı cihazların ağ üzerinden birbirlerine veri yollamak için kullandıkları sayısal adrestir.
193.140.80.201 internet adreslerini bu şekilde akılda tutmak zor olduğu için internet adreslerini kullanırız.
www.tubitak .gov.tr internet adreslerini kullanırız.

Etkinlik 1:
1. Aşağıdaki adreslerin seçili olan uzantıların ne anlama geldiğini yazınız.

1.  www.afiyetolsun.net
       ..............................................................................................
2. www.ankara.edu.tr
        ..............................................................................................
3.  www.oyuntr.com
       ..............................................................................................
  
DEĞERLENDİRME

1. Aşağıdaki kısaltmaların karşına anlamlarını yazınız.

gov:…………………………………………….
edu:…………………………………………….
mil:……………………………………………..
com:……………………………………………
tr:……………………………………………….

2. İnternet adresi nedir?
 .................................................................................................


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder