5.1.5. Herhangi Bir Kaynaktan Erişilen Bilginin İhtiyacına Uygun Olup Olmadığına Karar Verir.

DERS: BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM
BASAMAK: 5.BASAMAK
ÜNİTE: İNTERNET ADRESLERİ
ÖNERİLEN SÜRE: 40 +40 Dakika
KAZANIM VE GENEL AMAÇLAR: Herhangi bir kaynaktan erişilen bilginin ihtiyacına uygun olup olmadığına karar verir.
Bir Önceki Etkinlik Bilgiye ulaşmak için çeşitli elektronik ve yazılı kaynakları araştırır.
Bir Sonraki Etkinlik: Kelime işlemcide oluşturduğu sayfaya amacına uygun eklemeler yapar.
HEDEF DAVRANIŞLAR:
  • Araştırmalarını işlenebilir sayıda sınırlandırmak için tarafsızlık, bilimsellik, doğruluk, güvenirlik gibi özelliklerin nasıl değerlendirileceği açıklama
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinde hep göz önünde tutulacak öğretim ilkeleri aşağıdadır:
Bütünlük İlkesi: Ders içindeki konular birbirine bağlı olarak işlenmelidir.
Bilinenden Bilinmeyene İlkesi: Öğrencilerin bilgisayar hakkında bildikleri ve bilmedikleri dikkate alınarak hedefe ulaşılmaya çalışılmalıdır.
Somuttan Soyuta İlkesi: Hedeflenen davranış somutlaştırılarak anlatılmalıdır.
Yakından Uzağa İlkesi: İlgi alanlarıyla ilgili araştırma konusu seçilmelidir.
Aktif Öğrenme İlkesi: Hedeflenen davranış kazandırılırken öğrencinin öğrenme sürecinde aktif rol almasına dikkat edilmelidir.
Yaşama Uygunluk İlkesi: Öğrenim sonunda öğrenci, öğrendiklerini gerçek hayatta da uygulayabilir olmalıdır.
Programlı Öğretim İlkesi: Bilgisayar Sistemi ve Bilgilerimi Paylaşıyorum ünitelerinde kazanımlar gerçekleştirilmiş olmalıdır.

MATERYAL KULLANIMI
Bilgisayar: Öğrencilere ders sırasında örnekleri yaptırmak için kullanılacak.
Projeksiyon: Bilgiyi sunmak için kullanılacak.
Perde: Bilgiyi sunmak için kullanılacak.
Office Programı: Powerpoint sunumu için kullanılacak.
İnternet Explorer: İnternet adreslerini sınıflandırırken kullanılacak.

ÖĞRETİM MODELLERİ, YÖNTEMLERİ VE ETKİNLİKLERİ
Öğretim Modeli: Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
Öğretim Yöntemi: Öğrencinin öğretim seviyesine uygun olarak, öğrencinin tüm duyu organlarına ve öğrencinin öğretim süresinde aktif olmasını sağlayıcı yöntemler uygulanacaktır.

 Sunuş Yoluyla Öğretim Modelinde Kullanılacak Yöntemeler:
  • Soru-Cevap Yöntemi
  •  Anlatım Yöntemi 

Öğrenciler selamlanır, nasıl oldukları sorulur ve geçen haftaki derste neler yapıldığı hatırlatılır. Geçen haftaki konu ile ilgili soruları olup olmadığı sorulur. Soru varsa cevaplanır, yoksa hatırlatma amaçlı yüzeysel sorular sorulur.

Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi-Soru-Cevap Yöntemi ile: Dersle ilgili hatırlatmanın ardından powerpoint sunusu yardımı ile öğrencilere soru sorulur ve alınan cevaplara göre dersin hedeflenen alanına geçiş yapılır. 
Anlatım Yöntemi ile: İnternetten erişilen bilginin ihtiyaçlarına uygun olup olmadığına ya da ne kadar doğru olduğuna karar vermeleri için gerekli olan kriterler açıklanır.

UYGULAMA VE GERİ BİLDİRİM
Yanlış bilgiye ulaşmaları için daha önceden bilgi sahibi oldukları bir konu seçmeleri ve farklı arama motorları kullanılarak, seçtikleri konuyla ilgili farklı sitelerde arama yapmaları istenir. Böylece internet sitelerinde doğru ve yanlış bilgiye ulaşmaları sağlanır.

                         ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Dersin sonunda öğrencilere açık uçlu sorular sorulur.
     
ZAMAN ÇİZELGESİ
Her hafta için:
Zaman(Dk)
0-5 Dk
5-15 Dk
15-30 Dk
30-40 Dk
Süreç
Düzenin Sağlanması



Bilgi Paylaşımı



Öğrencilerin Çalışması



Değerlendirme




KONU ANLATIMI
Sınıfa Bir Soru?
İnternetten erişilen bilginin ihtiyacımıza uygun olup olmadığına ya da doğru olduğuna nasıl karar veririz?
İnternet üzerinde erişilen bilginin ihtiyaca uygun olup olmadığından emin olmalıyız. Bunun için bazı kriterleri göz önünde bulundurmak gerekir. İnternet üzerinden bilgi edinirken dikkat etmemiz gereken kriterler şunlardır:
  • TARAFSIZ
  • BİLİMSEL
  • DOĞRU
  • GÜVENİLİR   olmalıdır.
Tarafsızlık 
İnternet üzerinde edindiğimiz bilginin tarafsız olduğundan emin olmamız gerekir.
Bunun için eriştiğimiz bilgiyi yapılmış başka araştırmalarla karşılaştırmak gerekir.
Bilimsellik
Erişilen bilginin bilimsel bir alt yapısı olmalıdır.
Kişisel ise site sahibi veya kurucusu istediği şekilde yazmışsa erişilen bilgi bilimsel değildir.
Bilginin bilimsel kuramları ve kaynakları olması gerekir.
Doğruluk
Doğru ve güncel bilgiye erişmek gerekir.
Erişilen bilginin doğru olup olmadığını gösterilen kaynaklardan anlayabiliriz. İnternet üzerinde erişilen bilginin son güncellenme tarihine bakmamız gerekir.
En yeni ve en doğru bilgiye erişmeliyiz.
İnternet üzerinde ihtiyacımız olan bilgilere erişirken tüm bu kriterleri göz önünde bulundurmamız gerekir.
Erişilen her bilgi ihtiyacımız olan bilgi olmayabilir.
Güvenilirlik
Erişilen bilginin güvenilirliğini, siteyi yapan ya da site sahibinin konumu, konu alanı uzmanlığı, bilginin güncelliği, kaynakça gösterimi gibi faktörler belirler.
İnternet üzerinde ihtiyacımız olan bilgilere erişirken tüm bu kriterleri göz önünde bulundurmamız gerekir. Erişilen her bilgi ihtiyacımız olan bilgi olmayabilir.
                   UYGULAMA VE GERİ BİLDİRİM
Etkinlik 1:
Bilgi sahibi olduğunuz ve ilgilendiğiniz bir konu seçiniz. Seçtiğiniz konu hakkında arama motorlarında arama yapınız. Bu konuyla ilgili farklı sitelerde bulunan bilgileri dikkatle inceleyiniz.
Bazılarında bulunan bilgiler farklı mı?
Sizin bildiğiniz yanlış bilgiler var mı?
Aşağıdaki noktalı yerlere konunuzu, yanlış bulduğunuz bilgiyi ve site adresini yazınız.
Not: Araştırma yaparken doğru bilgilere ulaşmak için iki farklı arama motoru kullanınız.
















                                DEĞERLENDİRME

1.    İnternet’ten eriştiğiniz bilgilerin ihtiyacınıza uygun olup olmadığına nasıl karar verirsiniz?
2.    Bir kaynağın TARAFSIZ, BİLİMSEL, DOĞRU VE GÜVENİLİR olup olmadığını nasıl anlarsınız?

DERSLE İLGİLİ SUNUYA BURADAN ULAŞABİLİRSİNİZ.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder